کانون دمکراسی آزربايجان

Azərbaycan Demokrasi Ocağı / Azarbaijanian Democracy Institute

سرکوب اعتراضات هموطنان عرب اهوازی (خوزستانی) را محکوم می کنیم


ایران آزربایجانی دیل و کولتور اوجاغی کانادا

با نزدیک شدن ششمین سالگرد قیام مردم عرب اهواز (15 آوریل 1385) جوانان عرب اهواز از طریق شبکه های اجتماعی، مردم شهرهای اهواز را برای گرامیداشت سالگرد قیام و یاد شهدای آن فراخواندند. قیام ملتهای عرب منطقه برعلیه رژیم های خودکامه و وابسته نیز، عزم و جسارت جوانان اهوازی را در اعتراض به ظلم و بی عدالتی و بی حقوقی دو چندان کرد.

رژیم جمهوری اسلامی با تشخیص اینکه ممکن است روز 15 آوریل تبدیل به اعتراضات گسترده شده و نتایج غیر مترقبه و غافلگیرانه ای گردد، هفته ها قبل از 15 آوریل شروع به دستگیری فعالین مدنی – سیاسی عرب های اهواز کرد، چنانکه تا 15 آوریل بیش از 150 تن را دستگیر و روانه زندان ها کرده بود.

نا آرامی هائی که شب پنجشنبه 14 آوریل شروع شد به سرعت گسترش یافت و روزهای بعد با شدت ادامه یافت. عکس العمل رژیم جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر رسمی و غیررسمی اش وحشیانه و خارج از هرگونه تناسب با ماهیت اعتراضات بود. آنها گوئی سرزمینی را اشغال کرده اند، جان و مال و حیثیت مردم عرب اهواز برایشان ارزشی نداشت. آنها نشان دادند که نه تنها مرتجعین و فاناتیک های اسلامی بغایت ددمنشی هستند بلکه بهره ی زیادی نیز از ایدئولوژی برتری نژادی رژیم سرنگون شده پهلوی علیه مردم عرب برده اند، ایدئولوژیی که حیات و موجودیت اش وابسته به دشمنی با «غیر» است.

هموطنان عرب اهوازی ما چه می خواهند؟

پنج ـ شش میلیون عرب اقلیم اهواز برروی دریائی از ثروت نفت نشسته است، ولی سهم آنان از ثروت های بی کران سرزمین خود فقر و بی کاری و بی خانمانی و تحقیر و بی حرمتی است.

تغییر ترکیب جمعیتی اقلیم اهواز به ضرر مردم عرب، آسیمیله کردن مردم آن سرزمین اساس سیاست های رژیم پهلوی – اسلامی از آغاز تا به امروز بوده است.

غصب زمین های حاصلخیز مردم عرب و واگذاری آنها با شرایط سهل و وام های ترجیحی دولتی به غیر بومیان برای راندن و بی خانمان کردن مردم عرب از سرزمین های آباء و اجدادی خود با هدف پاک سازی اقلیم اهواز از وجود عرب ها.

بهانه کردن ویرانی شهرها و دهات اقلیم اهواز در جنگ عراق برای بی خانمان کردن و اخراج گسترده عرب ها از خانه و کاشانه خود، و محکوم کردن عرب های اهوازی به زندگی در «گتو»ها.

با سیاست های آشکار و بی پروای تبعیضی علیه اعراب 95% شغل های دولتی در دست غیر بومیان متمرکز شده است. در طول 80 سال حکومت پهلوی – اسلامی حتی یک استاندار عرب نیز در خوزستان وجود نداشته است. فقر و بیکاری و اعتیاد چندین برابر حد متوسط کشوری است.

مردم عرب اهواز از آموزش به زبان عربی که حاکمین «اسلامی» آنرا زبان مقدس قرآن می دادنند محروم اند! هیچ رسانه ای به زبان عربی برای مردم آن دیار وجود ندارد. نام شهرها و دهات اقلیم اهواز تغییر داده شده و تحریف می شود و هر آنچه نشانی از فرهنگ و میراث عرب اهوازی است نابود شده و تحت هوا و هوس مشتی مرتجع بی فرهنگ و نژاد پرست که سایه شومشان را برسر مردم رنجدید ه عرب منطقه گسترده اند.

فریاد و خروش مردم عرب اقلیم اهواز اعتراضی است علیه ستم ملی، علیه تبعیض سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، علیه آپارتاید نژادی که طی دهه های متمادی مردم عرب اهواز آن را با گوشت و استخوان خود تجربه می کنند. اعتراضی است علیه فساد و زورگوئی، فلاکت و سیه روزی که با سیاست های عمدی و برنامه ریزی شده در حق مردم عرب اهواز اعمال می شود.

در این میان برخورد خبرگزاری های بین المللی مانند: رویترز، فرانسه، یونایتد پرس، و نیز سکوت، بایکوت و تاخیر (3 روزه) در انعکاس حوادث اهواز خود داستان دیگری است و در یک کلام شرم آور و نفرت انگیز می نماید.

ما از قیام مردم عرب اهواز علیه ستم ملی، بی عدالتی و تبعیض و تحقیر دفاع می کنیم.

ما سرکوب وحشیانه هموطنان اهوازی خود را بوسیله رژیم جمهوری اسلامی ایران محکوم می کنیم.

ما انزجار خود را از برخورد ریاکارانه و ناجوانمردانه رسانه های «مخالف» ایرانی علیه هموطنان عرب خود که با استفاده ابزاری از مفاهیمی چون وحدت ملی و تمامیت ارضی به تأیید این جنایات می پردازند اعلام می داریم.

ما در کنار برادران و خواهران عرب مان تا دست یابی به آزادی، برابری و حقوق کامل ملی مان خواهیم ایستاد

ایران آذربایجانی دیل و کولتور اوجاغی کانادا

بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران – کانادا

3 مِی 2011 - Posted by | فارسی, فدرالیسم, ملیتهای ایران, آذربایجان, آزربایجان, بیانیه - آچیقلاما, حقوق اقوام, حرکت ملی | , , , , , , ,

2 دیدگاه »

  1. جوابیه به مطالب موهن یک فرد ناهویت

    هرزنگاری و انتشار مطالب موهن در فضای مجازی متاسفانه یکی از معضلات و دردهای حرکت ملی آذربایجان شده است. چه آن کسانی که از همین سایتها و دنیای اینترنت چهره فعالان زیادی را تخریب نموده اند و چه آن مطالب موهنی که سعی در ضربه زدن به ماهیت حرکت ملی دارد و همه را که غیر او می اندیشند جاسوس و وطن فروش و عامل جمهوری اسلامی معرفی می کند. متاسفانه قبل و در حین برگزاری مراسم شکوهمند یادمان شهدای 4خرداد در سولدوز وقایع و اتفاقات تلخی روی داد که اکثریت قریب به اتفاق فعالان شناخته شده سولدوز همیشه قهرمان را مجبور ساخت تا بار دیگر در خط مقدم مبارزه قرار گیرند و اینبار مبارزه با جریانی درون حرکت ملی که متاسفانه در طول سالیان اخیر همواره حرکت ملی را با چالشهایی روبرو ساخته اند که علاوه بر تشدید اختلافات در حرکت موجبات برقراری فضاهای مسموم زیادی نیز گشته اند. هر چند که عملکرد این جریان در مقاطع مختلف بر گروهها و فعالان حرکت ملی آذربایجان روشن می باشد اما اقدام زشت و ضداخلاقی آنان در خصوص برخورد ابزاری با شهدای ملی آذربایجان در سولدوز اقدامی نابخشودنی در کارنامه آنهاست که فعالان ملی آذربایجانی در سولدوز را وادار به صدور و توزیع بیانیه ایی کرد که البته در سانسور برخی از سایتهای جهت دار گیر کرد ولی چند سایت حرکت ملی آذربایجان آنرا انتشار دادند و نیز تعداد کثیری از این بیانیه که در بین عموم مردم در شهر سولدوز توزیع گشته و یا در حال توزیع است.
    مطلبی که سراسر توهین و تخریب مردم و فعالان ملی سولدوز است توسط فردی ناهویت در دو وب سایت ((گوناذ تی وی)) و ((آراز نیوز)) با عنوان «شیهه جغد اقتضای تاریکی است» منتشر شده است. نگارنده و یا نگارندگان این هرزنامه چنان دچار توهم و بدبینی پارانوئیدی و اغتشاش فکری شده اند که زمین و زمان را از سایت نامربوط «تابناک» گرفته تا مطلب فردی بنام «آیدین ائل سئون» و مراسم «گرامیداشت مشروطه در 1384» و «داستان سرایی از نوع مخابراتی» را به هم پیوسته اند و سناریویی در ذهن خود نوشته اند که در نهایت نیز نویسندگان بیانیه را که همان فعالان بی ادعا و شناخته شده سولدوز هستند و همان فعالانی هستند که بارها و بارها در گوشه های زندان و بازداشتگاهها سخت ترین مصائب را تحمل نموده اند، از کار بی کار شده اند، دارایی های مادی شان به مخاطره انداخته شده است، از طریق نگارنده و یا نگارندگان هرزنامه فوق الذکر به ((وطن فروشی)) محکوم می شوند، و البته که این همان سناریوی قدیمی در حرکت ملی است که افراد مرموز همیشه در تخریبات خود بر علیه فعالان واقعی حرکت ملی استفاده نموده اند ولی اینبار گستاخی تا آنجاست که شهر دلاورپرور و آگاه سولدوز که همواره سدی بزرگ در مقابل دشمنان آذربایجان از تروریسم کرد گرفته تا شووینیسم فارس بوده است محکوم به وطن فروشی می شود و جالب اینکه گناه این محکومیت نیز صدور بیانیه ایی است که چهره واقعی یک جریان خاص را می خواهد روشنتر نشان دهد، بیانیه ایی که از آقایان یا همان ((بی ها)) و ((بی چه ها)) یا ((مرشد ها)) و ((نوچه ها)) حمایت و مداحی نکرده بلکه واقعیت آنانرا به قلم آورده است.
    هرچند اغتشاش فکری و بدبینی پارانوئید گونه نگارندگان هرزنامه طوریست که نشان از توهمات و عقده های کثیر آنان دارد و با نوشتن چند مطلب قابل حل نیست اما برای دفاع از بیانیه جمع کثیری از فعالان مستقل سولدوز و توهین هایی که به ایشان روا داشته اند و مردم سولدوز و فرزندانشان را به وطن فروشی متهم کرده اند بر خود لازم می دانیم نکته نظرات خود را در خصوص موارد و مطالبی که در هرزنامه فوق الذکر نوشته شده و اتفاقا 5 اصل بیانیه را تایید و تقویت می کند را به استحضار ملت شریف آذربایجان و فعالان و گروههای حرکت ملی آذربایجان برسانیم، البته اعلام می کنیم که ما فعالان سولدوز، مخاطب خود را نگارندگان و طراحان هرزنامه با عنوان «شیهه جغد اقتضای تاریکی است» می دانیم و ذکر اسامی در ذیل به معنای رد یا قبول آن فعالان نیست و کما اینکه ما تمامی فعالانی که صادقانه در راه ملت آذربایجان گام برمیدارند را همیشه مورد حمایت خود قرار داده ایم:
    1-در هرزنامه با حالتی تمسخرگونه اشاره شده که بیانیه فعالان ملی سولدوز بصورتی ناشیانه و با عجله تهیه شده است چراکه بیانیه کوتاه و مختصر نگارش یافته است. نگارندگان هرزنامه باید بدانند که بین مقاله، هرزنامه، جوابیه و بیانیه تفاوت وجود دارد، بیانیه باید کوتاه و گویا باشد و جان مطلب را بتواند ارایه دهد. و البته این توانایی نویسندگان بیانیه را می رساند که در قالب بیانیه غیرطویل توانسته اند مطلب خود را بخوبی ارایه دهند.
    2-در چند جای هرزنامه به موضوع «بازداشت»، «شکنجه»، «زنجیر»، «چماق»، چوب» و «باتوم» اشاره شده است که گویا به ادعای نگارنده یا نگارندگان هرزنامه کسانیکه در مراسم حضور داشتند و پس از ترک مراسم و ورود به اورمیه توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و به بازداشتگاه «9پله» متعلق به نیروی انتظامی اورمیه منتقل می شوند. طبق اطلاعاتی که خود آن فعالان ارایه داده اند تمام طول به اصطلاح»بازداشت» چیزی حدود 2ساعت بوده است و هیچگونه شکنجه و دیگر مواردی که نگارنده یا نگارندگان هرزنامه مدعی آن هستند روی نداده است. اهمیت این مساله از آنجاست که ادعای ما در خصوص «اقدامات تبلیغی» و «انداختن عکس تبلیغی-یادگاری» توسط برخی از آن فعالان را کاملا نمایان می کند که از مساله 9پله نیز باز سناریویی تبلیغاتی ایجاد می کنند. کما اینکه نگارنده یا نگارندگان هرزنامه در نوشته خود معترفند که ((ما با آگاهی قبلی مبنی بر اینکه به احتمال زیاد دستگیر خواهیم شد به این مراسم آمده بودیم)). همین بازداشت 2 ساعته فرصتی را در اختیار آندسته افرادی قرار می دهد که طبق گفته خودشان پیش بینی کرده بودند، و همین مساله برای طراحی «سناریوی بزرگ تبلیغاتی بازداشت» کافیست.
    3-نگارنده یا نگارندگان هرزنامه برای مخالفت با بند 4 بیانیه فعالان سولدوز، ادعا می کنند که بخاطر اوضاع حساس غرب آذربایجان در خصوص مساله تروریسم کرد و تغییر ترکیب جمعیتی منطقه به سولدوز آمده اند. این نیز یکی از بزرگترین دروغهای عوام فریبانه آنهاست. چراکه آنان مثلا چرا در برنامه 13بدر و برنامه های «اعتراض به خشک شدن دریاچه اورمیه» مثلا در شهر اورمیه که همین امسال برگزار شد حاضر نشدند؟ اگر واقعا این جریان بدنبال مبارزه با دشمنان ارضی مان (تروریسم کرد) است چرا فقط هرسال در 4خرداد فیلشان یاد سولدوز می کند؟ آیا جز اینست که در 4خرداد هرسال در سایه فعالیتهای شبانه روزی و بی چشمداشت فعالان ملی در سولدوز فضا برای هر نوع کار تبلیغاتی آماده است و آنگاه این مدعیان خاک و وطن به یکباره بر سولدوز وارد می شوند اما نه از برای مبارزه با مدعیان ارضی مان، بلکه برای مصادره، گرفتن فیلم و عکس تبلیغاتی، ایراد سخنرانی، یارگیری طیفی و … .
    4- نگارنده یا نگارندگان هرزنامه معتقدند هیچگونه تنشی در حین برگزاری مراسم بین فعالان اردبیلی و سولدوزی وجود نداشته است و ای کاش اینگونه بود. اما متاسفانه واقعیت چیز دیگری است، آقای «عباس لسانی» که بعنوان یک فعال ملی برایشان احترام قائل هستیم، از طریق نزدیکانش درخواست ایراد سخنرانی نمودند، که با توجه به فضا و موقعیت زمانی و مکانی و اجماع اکثریتی حاضرین سولدوزی در محل این درخواست وی با مخالفت گسترده فعالان و عموم مردم حاضر در محل مواجه شد، سپس آقای عباس لسانی با حالت قهر و ناراحتی از محل مراسم فاصله گرفته و حتی بر سر مزار «شهید عسگر قاسمی» (یکی از 4شهید ملی سولدوز) در محمدیار نقده نیز حاضر نشدند و به همراه دوستانشان با کرایه نمودن اتوبوسی از سولدوز راهی اورمیه شدند. این درحالیست که ظهر، در منزل «شهید توحید آذریون» و در حضور همه حاضران و فعالان به آقای لسانی پیشنهاد شد اگر صحبتی دارند بفرمایند که ایشان نیز اعلام نمودند که صحبت نمی کنند، کما اینکه بجز آقای عباس لسانی در آن جمع فعالان زیاد دیگری حضور داشتند که سابقه فعالیت و محبوبیت آنان در سولدوز حتی بسیار بیشتر از آقای لسانی بود و اینان نیز با درک وضعیت موجود اصلا تمایل به سخنرانی نداشتند و مدعی نبودند و خود را تابع تصمیم خانواده شهدا می دانستند و به نظر و اجماع فعالان ملی در سولدوز احترام گذاشتند.
    5-نکته ایی که واقعا باعث تاسف و شرمساری است و نگارنده و یا نگارندگان هرزنامه هیچ اشاره ایی به آن نداشته اند اینکه این فعالان که اتوبوس را کرایه کرده بودند پس از رسیدن به اورمیه حاضر نمی شوند کرایه راننده را که یکی از همان ملتی است که سنگش را به سینه می زنند بدهند. راننده اتوبوس نیز پس از چندین بار خواهش و تمنا و حتی گریه بالاخره موفق می شود کرایه خود را دریافت کند. براستی چه کسی پاسخگوی این اعمال زشت و بداخلاقی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است؟ آیا این رفتارها برازنده افرادی است که مدعی سردمداری حرکت یا یک جریان خاص سیاسی و فرهنگی در حرکت ملی هستند؟ همین راننده که خود از علاقمندان به فرهنگ و مدنیت آذربایجان بود، اکنون در حوزه کاری خود در نقده متاثر از اتفاقات روی داده، جریانی منفی بر علیه حرکت ملی راه انداخته است که این، نتیجه و ره آورد سفر جریان فوق الذکر به سولدوز است.
    6- خط آخر بند 3 بیانیه فعالان سولدوزی که می گوید: ((امیدواریم فعالان شهرهای دیگر خصوصا اردبیل و تهران و … نیز شهدا و مردم رنجور منطقه خود را فراموش نکرده باشند و بجای اقدامات تبلیغی و فرافکنانه برای مناطق خود دلسوزی بیشتری نشان دهند.)) نگارنده یا نگارندگان هرزنامه با جعل این بخش از بیانیه در هرزنامه خود می نویسند: ((وجدان و انصافتان را قاضی قرار دهید و جمله ای را که توصیه نموده اید : هر کس برای منطقه‌ی خودش باید دلسوزی بیشتری نشان دهد را دوباره مرور کنید.)) با این جعلی که انجام داده اند بدنبال این هستند که سکون و بی حرکتی خود در منطقه اردبیل را لاپوشانی کرده و عوام فریبی کنند که منظور نویسندگان بیانیه اینست که ما قائل به مشخص کردن حدود جغرافیایی در حرکت هستیم، براستی در همین سالگرد قیام خرداد، 2اسفند (روز جهانی زبان مادری)، یادمان شهدای خوجالی، مشروطه و انبوهی از مراسمات ملی در سالیان اخیر در اردبیل و چند شهر آن چه کارها و اقداماتی انجام داده اید؟ البته اگر شما مصادره نکرده باشید، فعالان بی ادعا و مخلص منطقه اردبیل هرچه که در توان داشته اند در طبق اخلاص گذاشته اند و همواره حرکت ملی در آن مناطق جریان داشته است و تا کنون نیز آن فعالان متحمل هزینه های سنگینی در مبارزه ملی شده اند.
    7-نگارنده یا نگارندگان هرزنامه بار دیگر گاف دیگری در سطر آخر «شیهه جغد اقتضای تاریکی است» می دهند، در سطر آخر هرزنامه نوشته شده است: ((به رغم همه هجمه ها همه ساله بر عهدی که با شهدای این شهر عزیزمان بسته ایم پایبند خواهیم بود)). نگارنده یا نگارندگان هرزنامه چند سطر قبل از این جمله ادعا می کنند که بیانیه فعالان سولدوز قایل به تفکیک جغرافیایی مبارزه در آذربایجان است اما اینبار از «عهدی» صحبت می کنند که گویا فقط با شهدای سولدوز بسته اند، براستی آیا شما شهید ملی مان در مشکین شهر ((جلیل عابدی)) را که در خرداد 1385 حتی چند روز قبل از شهدای سولدوز به مقام شامخ شهادت نایل گشته را می شناسید؟ آیا با این شهید ملی عهدی نبسته اید؟ فاصله اردبیل تا مشکین شهر 90کیلومتر است و حتی تعدادی از تاثیرگذاران همین جریان ساکن مشکین شهر هستند آیا برای آن شهید بزرگوار نیز برنامه یا مراسمی برگزار کرده اید؟ براستی وظیفه چه کسانی است که برای آن شهید ملی مان نیز مراسمی برگزار کنند؟ آیا میدانید قبر این شهید بزرگوار کجاست؟ شهدای تبریز و اورمیه را چطور؟ آیا آنها را نیز شهید ملی می دانید یا خیر؟ آیا بر سر مزار آنان نیز حاضر می شوید یا خیر؟ آیا در مسیر سولدوز و در توقف های چند روزه قبل از ورود به سولدوز در اورمیه بر سر مزار شهدای ملی این شهر نیز حاضر می شوید؟ یا ترجیح می دهید در مکانهایی حضور داشته باشید که بتوانید سخنرانی کنید، فیلم و عکس یادگاری-تبلیغاتی بگیرید؟ آیا فکر نمی کنید که اگر کسی به شعور ملت خود توهین کند سرنوشتی محکوم به شکست در انتظارش است. امیدوارم الان فهمیده باشید منظور بند 3 بیانیه راهگشای فعالان ملی سولدوز چیست.
    8-جای جای هرزنامه به انواع مختلف از قصد و نیت جدی فعالان اردبیل برای عزیمت به سولدوز حکایت دارد، حتی در چندین سطر به بازگویی مکالمه تلفنهایی می پردازند که البته صحت آنها بر ما معلوم نیست، و نیز عنوان اینکه نهادهای امنیتی 3 استان از دستگیری آقای عباس لسانی عاجز بوده اند، اگر این ادعاها واقعی و درست باشند جای تحسین برای آقای عباس لسانی وجود دارد اما سوالی پیش می آید که آیا این عزم برای مبارزه ملی است یا لجاجت با ماموران امنیتی جمهوری اسلامی؟ آنگونه که از شواهد پیداست و در بندهای مختلف به آن اشاره کرده ایم متاسفانه لجاجت و شخصی گرایی بر مبارزه ملی ارجحیت دارد.
    9-نگارنده یا نگارندگان هرزنامه ما را محکوم نموده اند که چرا از فعالان و حاضران مراسم تشکر و قدردانی می کنیم، آنان با زیرکی می خواهند که بیانیه فعالان ملی سولدوز را به همه فعالان حاضر در مراسم تعمیم دهند، این درحالیست که هر وجدان آگاه و عقل سلیم و فعال ملی و دلسوز آذربایجانی که اشرافیتی حتی نسبی به مسایل حرکت ملی دارد، میداند که مخاطبان بیانیه چه کسانی هستند. ما بار دیگر از آندسته فعالان صادق و راستین حرکت ملی که از جای جای آذربایجان قصد سولدوز را داشتند و موفق نشدند و آندسته فعالانی که در مراسم یادمان شهدا بی ادعا و مخلصانه و بی چشمداشت شرکت داشتند مخصوصا آندسته از فعالان ملی که «بی منت» و «بی مزد» و با اخلاصی که شایسته یک مبارز ملی است از دیار ساوالان به سولدوز همیشه قهرمان تشریف آورده بودند کمال قدردانی و تشکر را داریم.
    در پایان ضمن انتقاد از عملکرد جهت دار سایت و تلویزیون ((گوناذ تی وی)) که حتی بیانیه فعالان ملی سولدوز را منتشر نکرد ولی جوابیه مربوط به آن را در سایت و تلویزیون گوناذ انتشار دادند و نیز در تلوزیون گوناذ چندین شبانه روز یکجانبه بر فعالان ملی سولدوز بصورت سازماندهی شده حمله نمودند، بیان می کنیم که چنین برخوردهای سلیقه ایی و جهت دار در امر خبررسانی هیچ نفع مثبتی برای حرکت ملی آذربایجان ندارد و جز ایجاد بدبینی و بی اعتمادی نسبت به آنان چیزی عایدشان نخواهد کرد. امیدواریم مدیران و همکاران محترم این سایت و تلویزیون رویکردی معقول و منطقی در قبال مسایل داشته باشند.
    ضمن آرزوی آزادی و سعادت ملی برای آذربایجان امیدواریم لکه های سیاهی که گاها فضای مبارزه ملی در آذربایجان را کدر و تاریک می کنند از بین روند و کسانیکه در راه ملت با عناوینی نظیر «میلیتچی» فعالیت می کنند با آگاهی، عقلانیت و دوری از احساسی گرایی، مبارزه ملی را به سرمنزل مقصود برسانند.

    جمعی از فعالان مستقل سولدوز
    15/3/1390

    بسم الله الرحمن الرحیم

    بیانیه جمعی از فعالان سولدوزی حرکت ملی آذربایجان
    (تشکر و قدردانی از اجرای برنامه سالگرد یاد شهدای خرداد 85 و چند نکته مهم)

    خرداد 1385 نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان و سیر تکاملی حرکت ملی محسوب می شود. هر چند که شووینیستها از زمان سلسله منحوس پهلوی همه کار کرده بودند تا آذربایجانی را از ریشه خود جدا کنند و هویتی مسخ شده برایش تدارک ببینند اما در اعتراضات بزرگ ملت آذربایجان در خرداد 85 و از آن تاریخ به بعد بر همگان روشن شد که آذربایجان و آذربایجانی تا چه اندازه به زبان و فرهنگ و داشته های معنوی اش پایبند و دلبسته است و در صحنه هایی که لازم باشد حضور آگاهانه و پرقدرتی دارد.
    در آن سالها یکی از شهرها و مناطقی که همگام با دیگر نقاط کشور فریاد اعتراض سرداده بود سولدوز همیشه قهرمان بود که بی شک طلایه دار اعتراضات مردمی خرداد 85 است. سولدوز (نقده) که از اهمیت بسیار زیاد استراتژیکی برای آذربایجان برخوردار است و همواره در سالیان اخیر از سوی اقلیت مهاجر زیاده خواه و جنگ افروز منطقه سینه ایی مالامال از درد و اندوه و البته غیرتمندی و حمیت دارد در آن اعتراضات بسیاری از نقشه های پلید دشمنان ارضی اش را نیز خنثی نمود.
    اهدای 4شهید و جوان رعنا و غیرتمند سولدوزی تنها بخشی از مردانگی و آگاهی سولدوزیهاست. همه ساله برای گرامیداشت یاد آن اعتراضات و نیز یاد شهدای ملی سولدوز مراسمی در این شهر توسط خانواده های محترم آن عزیزان و نیز فعالان آذربایجانی برگزار می شود. امسال نیز مراسمی باشکوه با حضور خیل مردم و نیز فعالان حرکت ملی آذربایجان در 4خرداد سالجاری بر سر مزار آن عزیزان برگزار شد. بر خود واجب می دانیم ضمن طلب مغفرت از درگاه خداوند متعال برای آن 4 دلاور سولدوزی چند نکته بسیار مهم را برای آحاد مردم و نیز فعالان حرکت ملی آذربایجان بیان کنیم، امید که دلهایمان مانند اعمالمان و اعمالمان مانند دلهایمان باشند:
    1-از حضور آحاد مردم سولدوز و دیگر نقاط آذربایجان و نیز حضور بی ادعا و بی منت فعالان ملی در این مراسم سپاسگذاری نموده و از مدیریت منطقی و عقلانی خانواده شهدای عزیز در طول برگزاری مراسم و مشارکت آندسته از فعالان سولدوزی که در تهیه و تدارک مراسم دخیل بوده اند کمال تشکر را داریم.
    2-آندسته از فعالان ملی که از سایر شهرها و خصوصا از دیار ساوالان به سولدوز همیشه قهرمان تشریف آورده بودند نهایت تشکر را داشته و نیز برخی از آنان که قصد اقدامات تبلیغی و طیفی از طریق ایراد سخنرانی های خودخواسته را داشتند و با ممانعت و مخالفت گسترده سولدوزیها مواجه شدند گوشزد می کنیم که ما فعالان و فداییان آذربایجان در سولدوز با آگاهی کامل از قصد و نیت آنان هیچگاه اجازه نخواهیم داد که خون شهدای ملی مان دست آویز و ابزار دست عده ایی گردد که بجای مبارزه ملی بدنبال مباحث رهبری و جریان سازی و یارگیری طیفی و گسترش اختلافات در حرکت ملی آذربایجان هستند. سولدوز اجازه سواستفاده به هیچ طیف و گروه و شخصی را نخواهد داد، اینجا آتلیه فیلم و عکس یادگاری-تبلیغی نیست بلکه سولدوز میدان بی ادعای مبارزه با بدخواهان آذربایجان است.
    3-از آندسته فعالان صادق و راستین حرکت ملی که از جای جای آذربایجان قصد سولدوز را داشتند و موفق نشدند و آندسته فعالانی که در مراسم یادمان شهدا بی ادعا و مخلصانه و بی چشمداشت شرکت داشتند کمال قدردانی و تشکر را داریم و امیدواریم فعالان شهرهای دیگر خصوصا اردبیل و تهران و … نیز شهدا و مردم رنجور منطقه خود را فراموش نکرده باشند و بجای اقدامات تبلیغی و فرافکنانه برای مناطق خود دلسوزی بیشتری نشان دهند.
    4-با تاکید فراوان بر موقعیت ژئواستراتژیکی سولدوز و اهمیت آن در تحولات غرب آذربایجان و نیاز سولدوز بر امنیت و آرامش و پرهیز از احساسی گرایی و دوری از اقدامات افراطی غیرضرور و نیز جلوگیری از تعمیم تنش های دیگر مناطق به سولدوز، امیدواریم درایت و بینش صحیح سیاسی فعالان سولدوزی موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی منطقه را نیز سبب گردد و بجاست که فعالان دیگر مناطق نیز با درک موضوع رفتاری عاقلانه و منطقی از خود نشان دهند و اوضاع منطقه حساس سولدوز را با اقدامات بیهوده، امنیتی نکرده و رقابت قومی در این شهر را فراموش نکرده باشند.
    5-ضمن تاکید بر وحدت و یکدلی در حرکت ملی آذربایجان امیدواریم در راه سخت و مبارزه ایی که قرار داریم سرافرازانه و خالصانه گام برداریم، فراموش نکنیم که چشمان تیزبین و شعور بالای سیاسی ملت همه امور را بخوبی دیده و تجزیه و تحلیل می کنند.

    جمعی از فعالان مستقل سولدوز
    6/3/1390

    دیدگاه توسط azad sulduz | 5 جون 2011 | پاسخ

  2. از اين تحقيق شما خيلي متشكريم وانشاه الله استقلال خود را بدست اوريد

    دیدگاه توسط مسعود حرداني الطرفي | 20 نوامبر 2011 | پاسخ


نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s